Miren Estensoro, Miren Larrea eta Edu Sistik idatzitako post-a.

Prozesu parte hartzaileak eraginkorrak izan daitezke eta eraginkortasuna bilatzeak ez du esan nahi parte hartzea eta demokratizazioa alde batera utzi behar dugunik. Hori da Etorkizuna Eraikizeko Lurralde Garapeneko Laborategiaren baitan frogatu berri duguna.

2017. urte hasieran, Gipuzkoako Foru Aldundiko Sustapen Ekonomikoko Saileko kideek Industria 4.0 arloan bultzatzen ari ziren programekin enpresa txiki eta ertainetara iristeko zituzten zailtasunak jarri zituzten mahai gainean. Eskualdeetako garapen agentziek, bestalde, enpresa talde horiekin ‘familia mediku’ moduan lan egiteko izan zezaketen rola aldarrikatzen zuten. Alegia, beraien eskualdeetako enpresetan Industria 4.0ari buruz sentsibilizazioa bultzatzeaz gain, enpresetan eraldaketa prozesuak hasi eta eragile adituetara bideratu ondoren, prozesu horien jarraipena egiteko gai direla. Posible ote zen Orkestra fazilitaturiko ikerketa-ekintza prozesua medio Aldundiak mahai gainean ipinitako zailtasunari erantzun eta agentziek beren rola erakustea?

"Azken urtean 404 enpresa txikietara iristeko modua emaitza bat da politiken eremuan, baina ez dezagun ahaztu azken 10 urteetako lanik gabe orain emaitza hauek ez liratekeela posible izango."

Martxoaren 15ean aurkeztutako “4.0 Industria Gipuzkoako enpresa txiki eta ertainetan” txostenak posible dela erakusten du. Txosten horretan, Gipuzkoako 20 eta 99 langile arteko 404 enpresa txiki eta ertainen (ETE) ‘4.0 diagnostikoa’ jasotzen da. Beraz, enpresa talde osoaren % 70 jaso dugu bertan, orain arte zedarri bat dena. Teknologia digitalen integrazioaren harira bultzatutako trantsizio horretan inplementazio maila ezberdinak daudela erakusten du analisiak. Enpresen % 54k modu formal edo informalean Industria 4.0an ari dela dio eta badira inplementazio mailan eragin nabarmena duten faktore batzuk, enpresaren tamaina edo aritzen den sektorearen teknologia maila kasu.

Post honetan, aldiz, txosten horren atzean dagoen ikerketa-ekintza prozesuari egin nahi diogu erreparo. Fazilitadoreen espazioko tailerretan ‘4.0 diagnostikoak’ egiteko oinarriak elkarrekin eraiki ditugu garapen agentzia, Aldundikide eta ikertzaileok (4.0 Industriaren esanahia, diagnostikoak egiteko metodologia edota informazioa bildu eta aztertzeko irizpideak, besteak beste). Gure enpresetara modu efizienteagoan iristeko gaitasunak eraiki ditugu eta bidean, elkarrekin lan egiten ikasi dugu. Etorkizuna Eraikizeko Lurralde Garapenerako Laborategiaren baitan eraikitako gobernantza eredua bera, fazilitadoreen prozesuaren eta beste zenbait prozesuren markoa zehazten duena, ezinbesteko osagaia izan da, ordea. Kontua da, prozesu honen ondorio modura, lurraldeko eragileak (enpresa txiki eta ertainak kasu) lurraldearen etorkizunari buruz erabakitzeko eragile aktibo bilakatzen ari direla. Hortxe efizientziaren eta demokratizazioaren arteko erakarpena.

Gipuzkoan landu denaren moduko gobernantza batek pazientzia eskatzen du, urte askoan ukiezinak lantzea eskatzen duelako, emaitza konkretuak etorkizunean etorriko diren esperantzan. Azken urtean 404 enpresa txikietara iristeko modua emaitza bat da politiken eremuan, baina ez dezagun ahaztu azken 10 urteetako lanik gabe orain emaitza hauek ez liratekeela posible izango.

miren estensoro

Miren Estensoro

Miren Estensoro Ekonomian doktorea da Euskal Herriko Unibertsitatean eta Orkestra-Lehiakortasunerako Euskal Institutuko ikertzailea. Deusto Business Schooleko irakaslea ere bada.

Profil osoa ikusi

miren larrea

Miren Larrea

Miren Larrea ikerketako laguntzaile gisa hasi zen Deustuko Unibertsitatean. Bertan egin zuen doktorego tesia, Euskal Autonomia Erkidegoko tokiko ekoizpen sistemei buruz. Irakaskuntzan eta ikerketan hamarkada bat aritu ondoren, sei urtez lan egin zuen tokiko garapen agentzia batean. Bertan, lurralde garapeneko lan praktikoa eta Unibertsitateko ikerketa uztartu ahal izan zituen.

Profil osoa ikusi

Eduardo Sisti

Enpresa Lehiakortasunean eta Ekonomia Garapenean doktorea da Deustuko Unibertsitatean (Donostia, Euskal Autonomia Erkidegoa).